العلامة المجلسي (مترجم :همدانى)

176

بحار الأنوار (ج67 و 68) (فارسى)

سجده 46 مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها وَ ما رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ . هر كس كه عمل نيكى انجام دهد سود و نفعش به خود او ميرسد و همين طور اگر كسى هم عمل زشتى را مرتكب شود زيانش دامنگير خود او خواهد شد و خداوند به بندگانش ظلم نميكند . ( البته ظلام صيغه مبالغه است يعنى بسيار ظالم . تصور نبايد شود كه معناى آيه چنين است كه خداوند ظلم زياد و بسيار نميكند پس ظلم كم و اندك مانعى ندارد . نه چنين نيست بلكه اگر خداوند كوچكترين ظلمى هم فرضا بنمايد ظلام خواهد بود چون اگر حقى را از بندگانش تضييع كند در طول زمان خلقت ( كه ابتداء و و انتهايش را جز خدا كسى نميداند ) اين همه افراد بشر كه آمده‌اند و رفته‌اند گر چه از هر يك به قدر خردلى تضييع حق شود در نتيجه ظلم بسيار بسيار زيادى خواهد شد و نهايتا خدا ظلام مىشود و خدا ظلام نيست ) شورى 22 و 23 وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فِي رَوْضاتِ الْجَنَّاتِ لَهُمْ ما يَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ . ذلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ . مؤمنينى كه داراى اعمال صالحه هستند در باغهائى كه داراى چمن‌زارهائى است ميباشند و براى آنها در نزد پروردگارشان هر چه بخواهند هست و اين است آن فضل و كرامت بزرگ . و اين آن مژده‌اى است كه خداوند به بندگان مؤمن خود كه داراى اعمال صالحه هستند . بشارت ميدهد . آيه 26 وَ يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ . و خداوند دعاى مؤمنينى كه داراى كارهاى شايسته‌اند اجابت نموده و از فضل و كرمش عنايت اضافه هم به آنها دارد . زخرف 64 إِنَّ اللَّهَ هُوَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ . اللَّه پروردگار من و شما است او را عبادت كنيد كه راه راست اين است . جاثيه 15 مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ هر كس كه عمل نيك انجام دهد سودش براى خود او و هر كس هم بدى كند زيانش براى خود او خواهد بود سپس بازگشت شما بسوى پروردگارتان است . آيه 21 و 22 أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا - الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما يَحْكُمُونَ . وَ خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَ لِتُجْزى كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ . آيا كسانى كه مرتكب بدىها شده‌اند خيال ميكنند كه ما آنها را مانند مؤمنينى كه عمل